Erkel Gimnázium
Erkel Ferenc Gimnázium-és Informatikai szakképző iskola, Kollégium
Gyula (Békés megye)
Önkéntes program célja:
A diákok tapasztalati tanulás során szerezzenek ismeretek. Fejlődjön személyiségük, szociális érzékenységük, érzelmi intelligenciájuk. Érezzék milyen más emberért felelőssé lenni, csoportban dolgozni. Olyan társadalmi csoporttal és speciális élethelyzetben élőkkel találkozhassanak, akik a társadalom aktív tagjaiként már nem tudnak tevékenyen részt vállalni a feladatokból, de koruknál fogva, gazdag élettapasztalattal rendelkeznek.
Teljesítmény kényszer nélkül, társadalmi részvételre készítse fel az önzetlen segítségnyújtás. Önismereti tapasztalatra tegyenek szert. Helyes értékrendet szem előtt tartó, az egymás iránti tiszteleten és elfogadáson alapuló életvitelre nevelje és segítse a benne részvevő diákokat. A diákok részére nem megszokott élethelyzetekbe enged betekintést (kiemelten nem egyszeri, hanem egy folyamat részeként rendszeres részvétellel), amivel az átlagos, megszokott életformát élő diákok ritkán, vagy egyáltalán nem találkoznak.
Bővülő látókörük miatt felelősségteljesebb gondolkodásra juthatnak
Önkéntes program keretei:
33 diák, 1 koordinátor, 1 mentor, 60 idős gondozott, összesen: 95 fő
30 órát a következőképpen osztottuk fel:
- 4 óra felkészítés
- 21 óra közösségi szolgálat az idősek otthonában
Hét héten át, heti 1 alkalommal, délutánonként, a Segítő Kezek Idősek Otthonát keresték fel a diákok, ahol 3 órát töltöttek el. (általuk előre meghatározott időpontokban)
- 5 óra értékelésszabadon választott formájú beszámolóval (prezentáció, fényképekkel illusztrált élménybeszámoló, stb.)
A város szélén álló, régi termelőszövetkezeti irodaépületből alakították át az idősek otthonát, mely szerénysége ellenére, a belépő számára kellemes melegséget áraszt. A szobákban saját bútora van mindenkinek, családi fotók díszítik a falakat, az éjjeliszekrényeket, így nem egy „steril” környezetben kell élniük, ami megkönnyíti a mindennapok monoton egyhangúságának elviselését. 60 lakója van az intézetnek, általában 2-3 ágyas szobákban élnek, de egyszemélyes szoba is akad néhány. A betegszobákban 5-6 betegágy van, ahol már magukat önállóan nem képesek ellátni az idősek, így az ápolószemélyzetre sok gondozási feladat hárul. A mi diákjaink viszont mentálisan tudtak segíteni a betegeknek.
Együttműködések (max. 1.000 karakter, együttműködő partner, együttműködés jellege):
Pályázat koordinátora: a résztvevő diákok felkészítése a feladatra – elvárások, viselkedési normák, kreativitásra buzdítás, együttműködés a dolgozókkal, hogyan teremtsünk kapcsolatot az idősekkel, hogyan ajánljuk fel segítségünket – azok „végrehajtásának” segítése.
A részvétel ellenőrzése helyett az együttműködés megteremtése nagyon fontos, hiszen a partneri viszony segíthet a kötetlen, közvetlenebb munkakapcsolat kialakításában. Mivel magam sem végeztem eddig ilyen jellegű tevékenységet, mindenképpen aktívan szerettem volna részt venni a mindennapi munkában.
Mentor: Az intézmény sajátosságainak ismeretében közösen tervezte a diákokkal programokat, valamint az idősek igényeinek megfelelően irányította, segítette a gyerekek munkáját.
A diákok: ötleteik alapján naponta új programokba vonták be az időseket, közös élmény mélyítette az egyébként is jó kapcsolatot. Érezték ők is, hogy leginkább a mentális segítségnyújtás a legfontosabb, a támogató, meleg szeretet, az odafigyelés, hiszen a tompa érdektelenség, az egyedüllét, az unalom, rosszabb, mint az érzékszervek romlása.